DDPC1013, COM1922 & PCT1193


Peranti input /input device
      sebarang komponen perkakasan/hardware yang membenarkan user untuk memasukkan data  dan arahan-arahan ke dalam computer.
-          Terdiri daripada keyboard, mouse, microfon, scanner, digital camera & PC video camera.


Apakah input?
  •  Sebarang data dan arahan2 yang dimasukkan ke dalam ingatan/memory computer.

§   Program : satu siri arahan yang berkaitan yang mengarahkan computer melaksanakan tugas2 ( apa dan bagaimana).
§  
   Commands/arahan: set arahan yang membolehkan program melaksanakan tugasan tertentu. User memasukkan arahan melalui tekan keybord, clik mouse, speaking into a microphone @ touch screen.
§  
 User response : arahan2 yang dimasukkan oleh user melalui menjawab soalan2 yang dipaparkan oleh program. Respons/tindakbalas daripada soalan2 akan mengarahkan program melaksanakan tugasan tertentu.

   Peranti Input
§   
   Sebarang komponen perkakasan yang membenarkan pengguna untuk enter data dan arahan2 ( yg terdiri daripada program2, 
   commands, dan user response) ke dalam computer. 
   
   Keyboard
 
§  Jenis peranti input yang mengandungi keys user press untuk memasukkan data dan arahan ke dalam computer.
§  Computer desktop biasanya mempunyai sekurang2 nya 101 hingga 105 kekunci(keys).
§  Enhanced keyboard : mempunyai dua kekunci CTRL, dua kekunci ALT dan set of arrow dan kekunci tambahan antara typing 
    area dan numeric keypad.

§  Function keys : dilabelkan dengan huruf F dan diikuti dengan nombor/numeric. Cth F1, F2….dll. Bagi melaksanakan arahan, user 
   biasanya akan menekan function key beserta dengan special keys seperti CTRL, ALT, SHIFT dan sebagainya. 

§  Toggle key : kekunci yang menukarkan dua keadaan setiap kali user tekan pada kekunci tersebut. Cthnya apabila user menekan
   kekunci NUM LOCK, kekunci akan dikunci/lock hanya untuk numeric bagi membolehkan user menaip numeric. Apabila kekunci
   NUM LOCK ditekan sekali lagi, kekunci numeric akan di’unlocked’.

§ Insertion point : juga kenali sbg kursor dalam sesetengah program , merupakan symbol pada skrin yang selalunya blinking 
   vertical bar yang menunjukkan di mana huruf seteruskan yang ditaip akan muncul.

§  Gamming keyboard :keyboard yang direka khas untuk bermain games.
§  Keyboard di sambungkan ke computer menerusi kabel ke USB port @ keyboard port pada computer. Terdapat juga keyboard 
   yang tidak menggunakan wayar/wireless.

a)  Keyboard Ergonomics
  •  Direka khas bagi mengurangkan risiko kecederaan  pergelangan tangan dan tangan.
  •  Tujuan  ergonomics adalah untuk memberikan keselesaan, efficiency dan keselamatan.

b) Keyboard for Mobile computers and Mobile Devices
  •  Keyboard untuk computer dan peranti mobile adalah secara built-in pada bahagian atas system unit.
  • Keyboard untuk computer jenis ini direka dalam saiz yang kecil dan mempunyai kurang kekunci berbanding     keyboard computer desktop bersesuaian dengan saiz mobile yang kecil.
  • Penggunaan keyboard adalah secara menekan pada skrin menggunakan stylus @ jari.
  • Sesetengah smart phone mempunyai satu kekunci bagi setiap huruf yang dikenali sbg mini-keyboard. Terdapat juga phones yang mempunyai sedikit kekunci, di mana setiap kekunci akan mewakili 2 aksara.
  • Terdapat juga phones yang menggunakan predictive text input, di mana user akan menekan satu kekunci pada keypad pada setiap huruf dalam perkataan dan software pada phones akan meramalkan perkataan yang user inginkan. Cara ini dapat menjimatkan masa user.
  • Bagi computer notebook, terdapat kira-kira 85 kekunci.
Pointing Devices
§  Sejenis peranti input yang membenarkan user untuk mengawal pointer pada skrin.
§  Pointer : symbol kecil pada skrin di mana lokasi dan bentuknya akan berubah apabila user menggerakkan pointing device.
§  Pointing device : boleh digunakan untuk menggerakkan insertion point, select text, graphics, click links, click icon, menu command
   dan button.

Mouse
§  Merupakan pointing device yang sesuai/padan dengan saiz tangan user.
§ Dengan menggunakan mouse, user mengawal pergerakan pointer (dipanggil mouse pointer). Apabila user menggerakkan mouse
  pointer pada skrin juga akan bergerak. User akan menekan mouse bagi melaksanakan tugas2 tertentu.  Kebanyakkan computer desktop 
  sekarang menggunakan optical mouse, yang mana ia menggunakan peranti yang akan mengeluarkan cahaya untuk mengesan 
  pergerakan mouse. Sesetengah computer menggunakan optical sensor dan ada yang menggunakan laser. Laser mouse adalah 
  lebih mahal.
§Air mouse : motion-sensing mouse yang membenarkan user mengawal objek, media playes dan slide show dengan menggerakkan mouse dalam arah yang ditentukan menerusi udara. Cthnya mengangkat mouse ke atas boleh meningkatkan volume dalam media player.
§  Mouse boleh disambungkan ke computer melalui pelbagai cara;
  •  Dihubungkan dengan kabel yang disambungkan kepada USB port @ mouse port pada sytem unit.
  • Wireless mouse @ cordless mouse : peranti yang menggunakan kuasa bateri untuk memindahkan data menggunakan teknologi wireless.
Other Pointing Devices
                a) Trackball
* Merupakan pointing device yang pegun/tidak bergerak dengan bebola(bersaiz bola ping pong) di bahagian atas @ tepi.
* Untuk menggerakkan pointer, user perlu pusingkan bebola dengan menggunakan ibu jari, jari @ tapak tangan.
Sesuai bagi penggunaan ruang yang sempit.
                b) Touchpad
Merupakan pointing device yang kecil, rata dan berbentuk segiempat yang sensitive terhadap tekanan dan gerakan.
*   Untuk menggerakkan pointer, gerakkan jari pada permukaan pad.
                c) Pointing Stick
Jenis pointing device yang ‘pressure-sensitive’ yang berbentuk seperti pemadam pensil yang terletak di antara kekunci dan keyboard.
*  Untuk menggerakkan pointer, tolak pointing stick menggunakan jari. Pointer akan bergerak mengikut arah pointing stick ditolak.

Touch Screen and Touch-Sensitive Pads
                a) Touch Screen
*  Peranti paparan yang touch-sensitive.
*  Touch screen/skrin sentuh boleh mengenali/recognize 2 sentuhan pada satu masa yang di namakan multi-touch.
*  Bagi penggunaan touch screen, user biasanya tidak memasukkan banyak data.
*  Cth; Kiosk adalah freestanding computer yang biasanya menggunakan cara touch screen.
*  Cth; Microsoft Surface merupakan paparan 30 inci tabletop yang membenarkan 1 @ lebih user menggunakan touch screen.


b) Touch-Sensitive Pads
*  Peranti input yang membolehkan user untuk scroll dan memainkan muzik, melihat gambar, video dan filem, adjust volume dan sebagainya.
Pen Input

§       Menggunakan stylus @ digital pen pada permukaan untuk menulis, melukis dan membuat pilihan. Permukaan boleh terdiri daripada skrin computer @ peranti mobile, signature capture pad @ graphic tablet.

§         Stylus : peranti plastic @ logam kecil yang kelihatan seolah2 pen.

§         Digital pen : lebih besar berbanding stylus dan menyediakan lebih banyak fungsi berbanding stylus.

§    Handwriting recognition software : perisian yg dapat menterjemahkan tulisan tangan dan symbol pada skrin yang menggunakan stylus @ digital pen.

§         Signature capture pad : to capture handwritten signature. Ia mempunyai magnetic stripe card reader.

§         Graphics tablet : a flat, rectangular, electronic plastic board. Digunakan oleh architect, mapmakers, designers, artist dll.

Other Input for Smart Phone

§         Microphones, Bluetooth headset, digital camera, touch-sensitive pads.
§        Selain dari menggunakan keyboard/keypad, user boleh menaip teks menerusi portable keyboard yang terdapat pada phones 
       dan PDA.

Game Controller

§        Berfungsi untuk direct movement dan actions terhadap objek pada skrin.
§       Game controller terdiri daripada gamepads, joysticks and wheel, light guns, dance pads, dan pelbagai motion-sensing controller.
  •   Gamepads
  •  Joysticks and wheels
  •   Light guns
  •  Dance pads
  •   Motion-sensing game controllers


Digital Cameras

§         Merupakan peranti input yang membenarkan user mengambil gambar dan menyimpan imej secara digital.
§        Terdapat 3 jenis digital kamera iaitu studio cameras, field cameras dan point-and-shoot cameras.
§    Studio cameras adalah jenis camera digital yang paling mahal dan berkualiti tinggi di mana cirri-ciri yang ada padanya membolehkannya digunakan utk kerja2 studio professional.
§        Field cameras merupakan kamera mudahalih yang mempunyai banyak lensa dan attachment lain.
§        Point-and-shoot camera lebih murah dan ringan dan menyediakan kualiti foto untuk home dan small business user.
§        Gambar2 yang dimuaturun ke computer dari kamera digital akan disimpan dalam memory dan foto2 ini mudah untuk diedit.

  •   Kualiti gambar digital kamera
Resolusi
-           resolusi adalah salah satu factor yang menetukan kualiti sesebuah gambar/foto.
-          Resolution/resolusi adalah piksel mendatar dan menegak dalam paparan.
-          Pixel/piksel(picture element) adalah elemen terkecil dalam imej elektronik. Lebih besar piksel kamera yang digunakan, semakin tinggi kualiti imej.
-          Resolusi kamera digital adalah antara 4 juta hingga 16 juta piksel.
-          Utk kualiti gambar bercetak yang lebih baik,user memerlukan kamera 5 megapiksel (MP) untuk 4 X 6 inci foto, kamera 6 MP untuk 8 X 10 inci foto dan kamera 7 MP bagi foto yng bersaiz lebih besar.
-          Resolusi kamera diwakili dengan pixels per inch (ppi). Pixels per inch adalah jumlah piksel dalam 1 inci paparan skrin.
-          Sebagai contoh; 2304 X 1728 ppi bersamaan 2304 piksel secara menegak dan 1728 piksel mendatar.
-          Optical resolution : resolusi sebenar gambar/imej.
-          Enhanced resolution : resolusi lebih tinggi kerana ia menggunakan special formula untuk menambahkan piksel yang telah dijanakan oleh optical resolution.
Bit
-          Penentu kualiti imej yang lain adalah bilangan bit yang terkandung dalam piksel.
-          Setiap piksel mengandungi 1 @ lebih bits of data.
-          Lebih banyak jumlah bit digunakan untuk mewakili piksel, semakin banyak warna dan shades of gray yang boleh dipaparkan.
-          Bagi kamera point-and-shoot, ia memerlukan sekurang-kurangnya 24 bit.




Voice Input

§   Merupakan proses memasukkan input melalui suara menerusi mikrofon. Mikrofon boleh terdiri daripada stand-alone peripheral yang diletakkan di atas meja @ build-in dalam computer @ menerusi headset.
§        Cth penggunaan input suara adalah untuk perbualan dalam instant messaging, chat room.
§   Voice recognition yang juga dikenali sbg speech recognition merupakan keupayaan computer untuk mengenalpasti suara/percakapan. Cth program speech recognition; IBM ViaVoice dan Dragon Naturally Speaking.
§        Program voice recognition mengenalpasti kosa kata/vocabulary daripada perkataan2 yang telah diprogramkan( dari 2 hingga berjuta perkataan)

  • Audio Input
-          proses memasukkan sebarang bunyi ke dalam computer seperti ucapan, muzik dan kesan muzik.
-          Untuk menghasilkan kualiti bunyi yang baik/tinggi, computer perlu mempunyai sound card/kad bunyi.
-          User memasukkan bunyi ke dalam computer melalui peranti seperti mikrofon, tape players, CD/DVD/Blu-ray Disc players @ radio di mana peranti2 tersebut akan di dalam port pada sound card.
-          User juga boleh merekod live muzik dan kesan bunyi lain ke dalam computer dengan menyambungkan peranti muzik luaran seperti keyboard elektronik, gitar, drums, harmonica dan mikrofon ke port pada unit system. Port termasuklah USB, FireWire, MIDI dan S/PDIF.
-          Music production software/perisian penghasilan muzik : membolehkan user untuk merekod, compose/cipta, mix, dan mengedit muzik serta bunyi. Cthnya menukar kelajuan muzik, menambah not dan menyusun semula score muzik.
Video Input

§         Proses mendapatkan full-motion image dan manyimpan ke dalam storan computer seperti hard disc @ optical disc.
§     Bagi video yang berbentuk analog, analog signal perlu ditukarkan ke dalam isyarat digital sebelum dimasukkan ke dalam computer. Untuk menukarkan isyarat analog, user perlu plug/pasang video camera @ peranti video analog yang lain dalam video capture port dalam system unit.
§         Video capture card : menukarkan isyarat video analog kepada isyarat digital supaya boleh diproses oleh computer.
§       Digital Video (DV) camera : merekod video dalam bentuk isyarat digital. Untuk memasukkan video ke dalam computer, user hanya perlu sambungkan DV camera secara terus dengan USB port @ FireWire Port pada system unit. Ini bermakna untuk DV camera, computer tidak memerlukan video capture card.

  •   Web Cams
-          Juga dipanggil PC video camera yg merupakan sejenis digital video camera yg membolehkan user @ small business untuk capture/menangkap video dan imej, menghantar email dengan video attachments, add live images to instant message dan video telephone calls.
  •  Video Conferencing
-    mesyuarat antara 2 @ lebih orang yang tidak berada dalam lokasi yang sama  di mana ia menggunakan rangkaian dan internet  untuk memindahkan data dalam bentuk audio dan video.
-    Untuk mengambil bahagian dalam video conferencing/persidangan video, user memerlukan perisian video conferencing @ menggunakan video conferencing web application beserta dengan mikrofon, speaker dan video camera. Cth perisian video conferencing adalah CUworld, Live Meeting dan WebEx.
-        Whiteboard : skrin lain pada window yang memaparkan nota dan lukisan pada semua skrin ahli conference.

Scanner and Reading Devices

§         Optical Scanners
  •   Biasanya dipanggil scanner/pengimbas. Ia merupakan light-sensing input device yang membaca teks dan grafik bercetak dan menterjemahkannya ke dalam bentuk yang boleh diproses oleh computer.
  •   Terdapat 4 jenis scanner;
Jenis scanner
Kaedah pengimbasan dan kegunaan
Item2 yang diimbas
Flatbed scanner
·   Menyamai mesin salinan tapi ia mencipta fail dalam memory
·   Menggunakan mekanisme pengimbasan secara dilalukan pada item yang hendak diimbas yang diletakkan atas permukaan berkaca.

·   Dokumen helaian
·   Bound materials
·   Foto
·   Slides, transparencies dan negatif
Pen @ Handheld
·   Pen digerakkan melalui teks untuk diimbas, kemudian data dihantar ke computer.
·   Sesuai untuk pengguna mobile, pelajar yang penyelidik.
·   Sesetengahnya di sambungkan ke smart phones
·    Sebarang teks bercetak
Sheet-Fed
·      Item yang hendak diimbas dimasukkan ke dalam alat pengimbas.
·      Lebih kecil daripada flatbed scanner
·      Direka khas untuk foto dan dipanggil photo scanner.
·         Helaian dokumen
·         Foto
·         Slides
·         Negatives

Drum
·   Item yang hendak diimbas, berputar/rotates around scanning mechanism
·   Mahal
·   Digunakan dalam perniagaan besar
·         Helaian dokumen
·         Foto
·         Slides
·         Negatives


  •   Kebanyakkan scanner terdapat perisian OCR (Optical character recognition) yang mana boleh membaca dan menukarkan dokumen dalam bentuk teks kepada fail2 elektronik.

§  Optical Readers

  •  Peranti yang menggunakan cahaya untuk membaca tulisan, tanda dan kod2 dan kemudian menterjemahkannya dalam bentuk data digital yang boleh diproses oleh computer.
  •   2 teknologi yang digunakan oleh optical readers adalah;
i.                     Optical Character Recognition (OCR)
-          Teknologi yang membolehkan pembacaan tulisan tangan, computer-printed @ hand-printed characters daripada dokumen biasa dan menterjemahkannya ke dalam bentuk yang boleh diproses oleh computer.

ii.                    Optical Mark Recognition (OMR)
-          Teknologi yang mengimbas/membaca lukisan tangan seperti bentuk bulat @ segiempat contohnya seperti yang terdapat dalam ujian, survey @ questionnaire answer sheet.
-          Peranti OMR akan mengimbas skema jawapan dan merekod jawapan yang betul berdasarkan corak cahaya. Kemudian peranti OMR mengimbas kertas jawapan dan memadankan corak cahaya dengan kertas jawapan tersebut.

§  Bar Code Readers
  •   Juga dipanggil bar code scanner. Ia merupakan optical reader yang menggunakan pancaran laser untuk membaca garisan kod bar.
  •   Kod bar/ bar code : kod pengenalan/pengecaman yang terdiri daripada  satu siri garisan menegak dan ruang dengan lebar yang berbeza @ corak titik/dot 2D, segiempat sama dan lain2 objek.
  •  Kod bar mewakili data mengenai pengeluar produk dan data2 mengenai produk itu sendiri.
§  RFID Readers
  •  Radio frequency identification (RFID) adalah technology yang menggunakan isyarat radio untuk berkomunikasi  dengan tag places yang diattachkan pada objek, binatang @ orang.
  •  RFID tag mengandungi cip memory dan antenna boleh didapati dalam pelbagai saiz dan bentuk dan kadang2 diembedded  dalm kaca, label dan kad.
  •   Cth pggunaan RFID adalah dalam mencatatkan masa pelari dalam acara marathon.

§  Magnetic Stripe Card Readers
  •   Juga dipanggil magstripe reader. Ia membaca jalur magnetic pada kad kredit dan bank cards. Jalur magnetic yang dibahagikan kepada 3 bahagian mengandungi maklumat pemegang kad dan pengeluar kad.

§  MICR Readers
  •   Magnetic-ink character recognition (MICR)  adalah peranti yang membaca teks bercetak dengan dakwat bermagnet.
  •   MICR reader menukarkan tulisan MICR ke dalam bntuk yang boleh diproses oleh computer.
  •   Bank2 menggunakan MICR reader untk pemprosesan cek.
  •   Apabila bank menerima cek, ia akan menggunakan pengukir/inscriber MICR  utk mencetak jumlah pd cek  berdasarkan tulisan MICR pada bahagian bawah kanan.

Biometric Input

§         Merupakan teknologi yang digunakan untuk pengesahan identity seseorang melalui pengesahan ciri-ciri seseorang.
§   Peranti biometric membenarkan capaian user  ke atas program, system @ room melalui analisa terhadap pengecam biometric/biometric identifier.
§      Biometric identifier : fizikal badan ( berkenaan dengan fizikal @ aktiviti kimia dalam badan) @ perlakuan. Cthnya cap jari, hand geometry, facial features, suara, tandatangan dan corak mata.

No comments:

Post a Comment