Peranti input /input device
sebarang komponen perkakasan/hardware yang membenarkan user untuk
memasukkan data dan arahan-arahan ke
dalam computer.
-
Terdiri daripada keyboard, mouse, microfon, scanner, digital
camera & PC video camera.
Apakah input?
- Sebarang data dan arahan2 yang dimasukkan ke dalam ingatan/memory computer.
§ Program : satu siri
arahan yang berkaitan yang mengarahkan computer melaksanakan tugas2 ( apa dan
bagaimana).
§
Commands/arahan: set arahan
yang membolehkan program melaksanakan tugasan tertentu. User memasukkan arahan
melalui tekan keybord, clik mouse, speaking into a microphone @ touch screen.
§
User
response : arahan2 yang dimasukkan oleh user melalui menjawab soalan2 yang
dipaparkan oleh program. Respons/tindakbalas daripada soalan2 akan mengarahkan
program melaksanakan tugasan tertentu.
Peranti Input
§
Sebarang
komponen perkakasan yang membenarkan pengguna untuk enter data dan arahan2 ( yg
terdiri daripada program2,
commands, dan user response) ke dalam computer.
Keyboard
§ Jenis
peranti input yang mengandungi keys user
press untuk memasukkan data dan arahan ke dalam computer.
§ Computer
desktop biasanya mempunyai sekurang2 nya 101 hingga 105 kekunci(keys).
§ Enhanced
keyboard : mempunyai dua kekunci CTRL,
dua kekunci ALT dan set of arrow dan
kekunci tambahan antara typing
area dan numeric keypad.
§ Function
keys :
dilabelkan dengan huruf F dan diikuti dengan nombor/numeric. Cth F1, F2….dll. Bagi melaksanakan arahan,
user
biasanya akan menekan function key beserta dengan special keys seperti CTRL, ALT, SHIFT dan sebagainya.
§ Toggle key : kekunci
yang menukarkan dua keadaan setiap kali user tekan pada kekunci tersebut.
Cthnya apabila user menekan
kekunci NUM
LOCK, kekunci akan dikunci/lock hanya untuk numeric bagi membolehkan user
menaip numeric. Apabila kekunci
NUM LOCK
ditekan sekali lagi, kekunci numeric akan di’unlocked’.
§ Insertion
point
: juga kenali sbg kursor dalam sesetengah program , merupakan symbol pada skrin
yang selalunya blinking
vertical bar yang menunjukkan di mana huruf seteruskan
yang ditaip akan muncul.
§ Gamming
keyboard :keyboard yang direka khas untuk bermain games.
§ Keyboard di
sambungkan ke computer menerusi kabel ke USB port @ keyboard port pada
computer. Terdapat juga keyboard
yang tidak menggunakan wayar/wireless.
a) Keyboard Ergonomics
- Direka khas bagi mengurangkan risiko kecederaan pergelangan tangan dan tangan.
- Tujuan ergonomics adalah untuk memberikan keselesaan, efficiency dan keselamatan.
b) Keyboard
for Mobile computers and Mobile Devices
- Keyboard untuk computer dan peranti mobile adalah secara built-in pada bahagian atas system unit.
- Keyboard untuk computer jenis ini direka dalam saiz yang kecil dan mempunyai kurang kekunci berbanding keyboard computer desktop bersesuaian dengan saiz mobile yang kecil.
- Penggunaan keyboard adalah secara menekan pada skrin menggunakan stylus @ jari.
- Sesetengah smart phone mempunyai satu kekunci bagi setiap huruf yang dikenali sbg mini-keyboard. Terdapat juga phones yang mempunyai sedikit kekunci, di mana setiap kekunci akan mewakili 2 aksara.
- Terdapat juga phones yang menggunakan predictive text input, di mana user akan menekan satu kekunci pada keypad pada setiap huruf dalam perkataan dan software pada phones akan meramalkan perkataan yang user inginkan. Cara ini dapat menjimatkan masa user.
- Bagi computer notebook, terdapat kira-kira 85 kekunci.
§ Sejenis
peranti input yang membenarkan user untuk mengawal pointer pada skrin.
§ Pointer :
symbol kecil pada skrin di mana lokasi dan bentuknya akan berubah apabila user
menggerakkan pointing device.
§ Pointing
device : boleh digunakan untuk menggerakkan insertion point, select text,
graphics, click links, click icon, menu command
dan button.
Mouse
§ Merupakan
pointing device yang sesuai/padan dengan saiz tangan user.
§ Dengan
menggunakan mouse, user mengawal pergerakan pointer (dipanggil mouse pointer).
Apabila user menggerakkan mouse
pointer pada skrin juga akan bergerak. User
akan menekan mouse bagi melaksanakan tugas2 tertentu. Kebanyakkan
computer desktop
sekarang menggunakan optical mouse, yang mana ia menggunakan
peranti yang akan mengeluarkan cahaya untuk mengesan
pergerakan mouse.
Sesetengah computer menggunakan optical sensor dan ada yang menggunakan laser.
Laser mouse adalah
lebih mahal.
§Air mouse :
motion-sensing mouse yang membenarkan user mengawal objek, media playes dan
slide show dengan menggerakkan mouse dalam arah yang ditentukan menerusi udara.
Cthnya mengangkat mouse ke atas boleh meningkatkan volume dalam media player.
§ Mouse boleh
disambungkan ke computer melalui pelbagai cara;
- Dihubungkan dengan kabel yang disambungkan kepada USB port @ mouse port pada sytem unit.
- Wireless mouse @ cordless mouse : peranti yang menggunakan kuasa bateri untuk memindahkan data menggunakan teknologi wireless.
Other Pointing Devices
a)
Trackball
* Merupakan
pointing device yang pegun/tidak bergerak dengan bebola(bersaiz bola ping pong)
di bahagian atas @ tepi.
* Untuk
menggerakkan pointer, user perlu pusingkan bebola dengan menggunakan ibu jari,
jari @ tapak tangan.
* Sesuai bagi
penggunaan ruang yang sempit.
b)
Touchpad
* Merupakan
pointing device yang kecil, rata dan berbentuk segiempat yang sensitive
terhadap tekanan dan gerakan.
* Untuk
menggerakkan pointer, gerakkan jari pada permukaan pad.
c)
Pointing Stick
* Jenis
pointing device yang ‘pressure-sensitive’ yang berbentuk seperti pemadam pensil
yang terletak di antara kekunci dan keyboard.
* Untuk
menggerakkan pointer, tolak pointing stick menggunakan jari. Pointer akan
bergerak mengikut arah pointing stick ditolak.
Touch Screen and Touch-Sensitive Pads
a)
Touch Screen
* Peranti
paparan yang touch-sensitive.
* Touch
screen/skrin sentuh boleh mengenali/recognize 2 sentuhan pada satu masa yang di
namakan multi-touch.
* Bagi
penggunaan touch screen, user biasanya tidak memasukkan banyak data.
* Cth; Kiosk
adalah freestanding computer yang biasanya menggunakan cara touch screen.
* Cth;
Microsoft Surface merupakan paparan 30 inci tabletop yang membenarkan 1 @ lebih
user menggunakan touch screen.
b)
Touch-Sensitive Pads
* Peranti
input yang membolehkan user untuk scroll dan memainkan muzik, melihat gambar,
video dan filem, adjust volume dan sebagainya.
Pen Input
§ Menggunakan
stylus @ digital pen pada permukaan untuk menulis, melukis dan membuat pilihan.
Permukaan boleh terdiri daripada skrin computer @ peranti mobile, signature
capture pad @ graphic tablet.
§ Stylus :
peranti plastic @ logam kecil yang kelihatan seolah2 pen.
§ Digital pen
: lebih besar berbanding stylus dan menyediakan lebih banyak fungsi berbanding
stylus.
§ Handwriting
recognition software : perisian yg dapat menterjemahkan tulisan tangan dan
symbol pada skrin yang menggunakan stylus @ digital pen.
§ Signature
capture pad : to capture handwritten signature. Ia mempunyai magnetic stripe
card reader.
§ Graphics
tablet : a flat, rectangular, electronic plastic board. Digunakan oleh
architect, mapmakers, designers, artist dll.
Other Input for Smart Phone
§ Microphones,
Bluetooth headset, digital camera, touch-sensitive pads.
§ Selain dari
menggunakan keyboard/keypad, user boleh menaip teks menerusi portable keyboard
yang terdapat pada phones
dan PDA.
Game Controller
§ Berfungsi
untuk direct movement dan actions terhadap objek pada skrin.
§ Game
controller terdiri daripada gamepads, joysticks and wheel, light guns, dance
pads, dan pelbagai motion-sensing controller.
- Gamepads
- Joysticks and wheels
- Light guns
- Dance pads
- Motion-sensing game controllers
Digital Cameras
§ Merupakan
peranti input yang membenarkan user mengambil gambar dan menyimpan imej secara
digital.
§ Terdapat 3
jenis digital kamera iaitu studio cameras, field cameras dan point-and-shoot
cameras.
§ Studio cameras
adalah jenis camera digital yang paling mahal dan berkualiti tinggi di mana
cirri-ciri yang ada padanya membolehkannya digunakan utk kerja2 studio
professional.
§ Field
cameras merupakan kamera mudahalih yang mempunyai banyak lensa dan attachment
lain.
§ Point-and-shoot
camera lebih murah dan ringan dan menyediakan kualiti foto untuk home dan small
business user.
§ Gambar2 yang
dimuaturun ke computer dari kamera digital akan disimpan dalam memory dan foto2
ini mudah untuk diedit.
- Kualiti gambar digital kamera
Resolusi
-
resolusi adalah salah satu
factor yang menetukan kualiti sesebuah gambar/foto.
-
Resolution/resolusi adalah piksel mendatar dan menegak dalam
paparan.
-
Pixel/piksel(picture element) adalah elemen terkecil dalam imej
elektronik. Lebih besar piksel kamera yang digunakan, semakin tinggi kualiti
imej.
-
Resolusi kamera digital adalah antara 4 juta hingga 16 juta
piksel.
-
Utk kualiti gambar bercetak yang lebih baik,user memerlukan kamera
5 megapiksel (MP) untuk 4 X 6 inci foto, kamera 6 MP untuk 8 X 10 inci foto dan
kamera 7 MP bagi foto yng bersaiz lebih besar.
-
Resolusi kamera diwakili dengan pixels per inch (ppi). Pixels per
inch adalah jumlah piksel dalam 1 inci paparan skrin.
-
Sebagai contoh; 2304 X 1728 ppi bersamaan 2304 piksel secara
menegak dan 1728 piksel mendatar.
-
Optical resolution : resolusi sebenar gambar/imej.
-
Enhanced resolution : resolusi lebih tinggi kerana ia menggunakan
special formula untuk menambahkan piksel yang telah dijanakan oleh optical
resolution.
Bit
-
Penentu kualiti imej yang lain adalah bilangan bit yang terkandung
dalam piksel.
-
Setiap piksel mengandungi 1 @ lebih bits of data.
-
Lebih banyak jumlah bit digunakan untuk mewakili piksel, semakin
banyak warna dan shades of gray yang boleh dipaparkan.
-
Bagi kamera point-and-shoot, ia memerlukan sekurang-kurangnya 24
bit.
Voice Input
§ Merupakan
proses memasukkan input melalui suara menerusi mikrofon. Mikrofon boleh terdiri
daripada stand-alone peripheral yang diletakkan di atas meja @ build-in dalam
computer @ menerusi headset.
§ Cth penggunaan
input suara adalah untuk perbualan dalam instant messaging, chat room.
§ Voice
recognition yang juga dikenali sbg speech recognition merupakan keupayaan
computer untuk mengenalpasti suara/percakapan. Cth program speech recognition;
IBM ViaVoice dan Dragon Naturally Speaking.
§ Program
voice recognition mengenalpasti kosa kata/vocabulary daripada perkataan2 yang
telah diprogramkan( dari 2 hingga berjuta perkataan)
- Audio Input
-
proses memasukkan sebarang bunyi ke dalam computer seperti ucapan,
muzik dan kesan muzik.
-
Untuk menghasilkan kualiti bunyi yang baik/tinggi, computer perlu
mempunyai sound card/kad bunyi.
-
User memasukkan bunyi ke dalam computer melalui peranti seperti
mikrofon, tape players, CD/DVD/Blu-ray Disc players @ radio di mana peranti2
tersebut akan di dalam port pada sound card.
-
User juga boleh merekod live muzik dan kesan bunyi lain ke dalam
computer dengan menyambungkan peranti muzik luaran seperti keyboard elektronik,
gitar, drums, harmonica dan mikrofon ke port pada unit system. Port termasuklah
USB, FireWire, MIDI dan S/PDIF.
-
Music production software/perisian penghasilan muzik : membolehkan
user untuk merekod, compose/cipta, mix, dan mengedit muzik serta bunyi. Cthnya
menukar kelajuan muzik, menambah not dan menyusun semula score muzik.
Video Input
§ Proses
mendapatkan full-motion image dan manyimpan ke dalam storan computer seperti
hard disc @ optical disc.
§ Bagi video
yang berbentuk analog, analog signal perlu ditukarkan ke dalam isyarat digital
sebelum dimasukkan ke dalam computer. Untuk menukarkan isyarat analog, user
perlu plug/pasang video camera @ peranti video analog yang lain dalam video
capture port dalam system unit.
§ Video
capture card : menukarkan isyarat video analog kepada isyarat digital supaya
boleh diproses oleh computer.
§ Digital
Video (DV) camera : merekod video dalam bentuk isyarat digital. Untuk
memasukkan video ke dalam computer, user hanya perlu sambungkan DV camera
secara terus dengan USB port @ FireWire Port pada system unit. Ini bermakna
untuk DV camera, computer tidak memerlukan video capture card.
- Web Cams
-
Juga dipanggil PC video camera yg merupakan sejenis digital video
camera yg membolehkan user @ small business untuk capture/menangkap video dan
imej, menghantar email dengan video attachments, add live images to instant
message dan video telephone calls.
- Video Conferencing
- mesyuarat antara 2 @ lebih orang yang tidak berada dalam lokasi
yang sama di mana ia menggunakan
rangkaian dan internet untuk memindahkan
data dalam bentuk audio dan video.
- Untuk mengambil bahagian dalam video conferencing/persidangan
video, user memerlukan perisian video conferencing @ menggunakan video
conferencing web application beserta dengan mikrofon, speaker dan video camera.
Cth perisian video conferencing adalah CUworld, Live Meeting dan WebEx.
-
Whiteboard : skrin lain pada window yang memaparkan nota dan
lukisan pada semua skrin ahli conference.
Scanner and
Reading Devices
§ Optical
Scanners
- Biasanya dipanggil scanner/pengimbas. Ia merupakan light-sensing input device yang membaca teks dan grafik bercetak dan menterjemahkannya ke dalam bentuk yang boleh diproses oleh computer.
- Terdapat 4 jenis scanner;
Jenis scanner
|
Kaedah pengimbasan dan kegunaan
|
Item2 yang diimbas
|
Flatbed scanner
|
· Menyamai mesin salinan tapi ia
mencipta fail dalam memory
· Menggunakan mekanisme
pengimbasan secara dilalukan pada item yang hendak diimbas yang diletakkan
atas permukaan berkaca.
|
· Dokumen helaian
· Bound materials
· Foto
· Slides, transparencies dan
negatif
|
Pen @ Handheld
|
· Pen digerakkan melalui teks
untuk diimbas, kemudian data dihantar ke computer.
· Sesuai untuk pengguna mobile,
pelajar yang penyelidik.
· Sesetengahnya di sambungkan ke
smart phones
|
· Sebarang teks bercetak
|
Sheet-Fed
|
· Item yang hendak diimbas
dimasukkan ke dalam alat pengimbas.
· Lebih kecil daripada flatbed
scanner
· Direka khas untuk foto dan
dipanggil photo scanner.
|
·
Helaian
dokumen
·
Foto
·
Slides
·
Negatives
|
Drum
|
· Item yang hendak diimbas,
berputar/rotates around scanning mechanism
· Mahal
· Digunakan dalam perniagaan
besar
|
·
Helaian
dokumen
·
Foto
·
Slides
·
Negatives
|
- Kebanyakkan scanner terdapat perisian OCR (Optical character recognition) yang mana boleh membaca dan menukarkan dokumen dalam bentuk teks kepada fail2 elektronik.
§ Optical
Readers
- Peranti yang menggunakan cahaya untuk membaca tulisan, tanda dan kod2 dan kemudian menterjemahkannya dalam bentuk data digital yang boleh diproses oleh computer.
- 2 teknologi yang digunakan oleh optical readers adalah;
i.
Optical Character Recognition (OCR)
-
Teknologi yang membolehkan pembacaan tulisan tangan,
computer-printed @ hand-printed characters daripada dokumen biasa dan
menterjemahkannya ke dalam bentuk yang boleh diproses oleh computer.
ii.
Optical Mark Recognition (OMR)
-
Teknologi yang mengimbas/membaca lukisan tangan seperti bentuk
bulat @ segiempat contohnya seperti yang terdapat dalam ujian, survey @
questionnaire answer sheet.
-
Peranti OMR akan mengimbas skema jawapan dan merekod jawapan yang
betul berdasarkan corak cahaya. Kemudian peranti OMR mengimbas kertas jawapan
dan memadankan corak cahaya dengan kertas jawapan tersebut.
§ Bar Code
Readers
- Juga dipanggil bar code scanner. Ia merupakan optical reader yang menggunakan pancaran laser untuk membaca garisan kod bar.
- Kod bar/ bar code : kod pengenalan/pengecaman yang terdiri daripada satu siri garisan menegak dan ruang dengan lebar yang berbeza @ corak titik/dot 2D, segiempat sama dan lain2 objek.
- Kod bar mewakili data mengenai pengeluar produk dan data2 mengenai produk itu sendiri.
§ RFID Readers
- Radio frequency identification (RFID) adalah technology yang menggunakan isyarat radio untuk berkomunikasi dengan tag places yang diattachkan pada objek, binatang @ orang.
- RFID tag mengandungi cip memory dan antenna boleh didapati dalam pelbagai saiz dan bentuk dan kadang2 diembedded dalm kaca, label dan kad.
- Cth pggunaan RFID adalah dalam mencatatkan masa pelari dalam acara marathon.
§ Magnetic
Stripe Card Readers
- Juga dipanggil magstripe reader. Ia membaca jalur magnetic pada kad kredit dan bank cards. Jalur magnetic yang dibahagikan kepada 3 bahagian mengandungi maklumat pemegang kad dan pengeluar kad.
§ MICR Readers
- Magnetic-ink character recognition (MICR) adalah peranti yang membaca teks bercetak dengan dakwat bermagnet.
- MICR reader menukarkan tulisan MICR ke dalam bntuk yang boleh diproses oleh computer.
- Bank2 menggunakan MICR reader untk pemprosesan cek.
- Apabila bank menerima cek, ia akan menggunakan pengukir/inscriber MICR utk mencetak jumlah pd cek berdasarkan tulisan MICR pada bahagian bawah kanan.
Biometric Input
§ Merupakan
teknologi yang digunakan untuk pengesahan identity seseorang melalui pengesahan
ciri-ciri seseorang.
§ Peranti
biometric membenarkan capaian user ke
atas program, system @ room melalui analisa terhadap pengecam
biometric/biometric identifier.
§ Biometric
identifier : fizikal badan ( berkenaan dengan fizikal @ aktiviti kimia dalam
badan) @ perlakuan. Cthnya cap jari, hand geometry, facial features, suara,
tandatangan dan corak mata.
No comments:
Post a Comment